söndag 19 januari 2014

Oscar-Buzz-festival Dag 1 - 3

Nu påbörjar jag något som blivit en vana de senaste åren -min Oscarbuzzfestival.

Award season är här, galorna gnistrar och sprakar, klänningar . Och jag följer ceremonierna, de flesta som leder upp mot Oscarsgalan.
Så här går det till.
1/ Jag tittar till nomineringarna, de släpptes den 16/1
2/ Jag börjar se film- Mycket film.

Jag har sett "12 years of slave", en plågsamt, stark och viktig film. Det gör ont, mycket ont. Fotografiet vackert. Spänningen hudlös.  En stark ensamble, mycket stark ensamble skådespelare.
Här är ett klipp, i dålig kvalitet med med utmärkte Paul Dano i ett synnerligen vidrigt stycke sång




Jag har sett "Blue Jasmine", och Cate Blanchett är enastående, hudlös i sin roll som är intimt nära den Blansche Dubois hon spelar på scen. Utsökt. Hon tog hand om Golden Globestatyettentriumferade i Screen Actors Guildgalan  för bästa kvinnliga skådespelare - och hon ligger oerhört bra till för Oscarstrofé. 



"Gravity" såg jag hemma, och till och med utan de enormt hyllade 3Defekterna, var det hisnande, vackert och spännande. Men jag förstår, denna film är ett verk för 3Dupplevelse. Sandra Bullock är mycket bra - men inte slår hon Cate på fingrarna, inte som jag ser det - fast oja, hon ligger bra till. Man är ensam i rymden, och gråter du, svävar din tår stilla som en viktlös pärla mot kameralinsen. Det är poesi och spänning, teknisk vidunderligt och enkelt, existensiellt.


Nu ser jag "American Hustle". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar